Mükemmel Bebek Arabası

Bebek bekleyen her insanın bebek alışverişinde en çok kafa yorduğu, kararsız kaldığı, belki de kimi zaman strese girdiği konu bebek arabaları. Çocuğun yatacağı yatağa, banyosuna, beslenmesine toplamda arabanın yarısı kadar anca kafa yorulur. Bunun sebebiyle ilgili kapitalizmi suçlayan bir sürü şey yazardım ama gerek yok. Bu kadar yorulmamızın sebebi arabaya 10000₺ da verecek olsanız, tüm isteyeceğiniz özellikleri bir arada bulundururan hiçbir bebek arabasının dünya üzerinde üretilmemiş olması...

Benim biiiiir sürü kriterim vardı bebek arabası bakarken ve beynim sulanana kadar hepsini inceleyebilirdim. Ama şansıma çok yakın bir arkadaşım oto koltuğunu bize vereceği için arabayı da o markadan tercih etmeyi mantıklı buldum ve o marka içinde aklıma yatanı indirimde bulup alıverdim. Yani bir çok gebeye göre neredeyse hiiiiiiç yormadım kafamı :)


Peki kriterlerim neydi? Sıralayayım:
  1. Seyahat sistemi 
  2. İki yönlü kullanım
  3. Tam yatan puset
  4. Pusetiyle beraber katlanabilme
  5. Ayarlanabilir ayak kısmı
  6. Geniş tente
  7. Yükseklik ayarlı yekpare tutma kolu
  8. Geniş, ulaşılabilir sepet
  9. Kalın ve büyük çaplı tekerler
  10. Şişme, çıkarılabilir teker (Arka)
  11. Amortisör
  12. Toplam (pusetle) ağırlık 12kg altında

Seyahat Sistemi

Türkçesini kullanmayı sevmeyiz biz memleketimizde, diğer adıyla travel sistem bebek arabası. Yeni doğan için araba alıyorsanız bu ürünler en çok iş görecek olanlar. Genellikle bebek oturmaya başladıktan sonra kullanacağınız pusetin yanında yenidoğan için oto koltuğu ve anakucağı olan ürünle set olarak satılıyor. Oto koltuğu yerine portbebe veren markalar da var. Bebeğin yenidoğan döneminde tam yatar pozisyonda olmasını tercih edenler portbebeli ürünlere bakabilir. Emniyet kemeriyle arka koltuğa sabitlenebiliyorlar yanlış bilmiyorsam. Ama ben tam yatmalarını zorunluluk olarak görmüyorum. Ana rahminde iki büklüm duran çocuk çıkınca neden "düz olmazsa yatamam arkadaş" diye bir isyana girsin ki??? O sebeple oto koltuğundan yana kullanıyorum tercihimi; ki buna da gerek kalmıyor ve arkadaşım elindeki Britax-Römer Baby Safe (0-13kg) oto koltuğunu bana veriyor. Böylece seyahat sistemi bebek arabamızın markası belirlenmiş oluyor. Sıra geliyor modelini belirlemeye.

İki Yönlü Kullanım

Bebekler 4 aydan itibaren yavaş yavaş kendileri oturmaya başlıyor. Bu süreçten itibaren oto koltuğunu sadece arabada kullanıp bebeğinizi pusetinde gezdirmeye başlayabilirsiniz. Fakat özellikle ilk zamanlar ve karanlıkta koltuğu size dönük değilse bulunduğu ortam bebeği korkutup ağlatabiliyor. Hiç durmadan gezdirirseniz bir şekilde mayışıp durumu kabullenir tabii ki ama bebişinizin gözlerine baka baka gezme keyfi de bir başka olacaktır mutlaka :)
Ha bu arada iki yönlü kullanımdan kastım tutma kolunun değil pusetin yön değiştirmesi. Çünkü tutma kolunun yönünü değiştirdiğinizde arabanın önü arka, arkası ön oluyor ve sürüş konforu tamamen alt üst oluyor.

Tam Yatan Puset

Bu konuda ikilemdeyim... Etrafımda, arkadaşlarımda gördüklerime göre bebek uyurken pusetin dümdüz olup bebeği tam yatar hale getirmesi mantıklı ve önemli görünüyordu. Ama araba araştırırken pahalı markalarda dahi popo kısmının kıvrımının düzleştiği model bulmak zor oluyor. Bir bebe mağazasında bacakların popo hizasının üstünde olmasının, ortopedik açıdan mı neyse artık, daha sağlıklı olması sebebiyle üst kalite markaların dümdüz yatan puset üretmediğini söylediler. Bakarsanız genelde baston pusetlerde tam yatma varken seyahat sistemlerinin sadece birkaç modelinde bu özelliği görürsünüz. O modeller de diğer kriterlerinize uymaz, kafanız karışır, beyniniz erimeye burdan başlar...

Pusetiyle Beraber Katlanabilme

Hem seyahat sistemi hem çift yönlü kullanımı sağladıysanız bu özellikten feragat etmiş olabilirsiniz. Genellikle çift yönlü olarak puseti tak-çıkarlı olanlar katlanırken de pusetini çıkarttırıyor. Tabi şimdiye kadar yazdığım 3 özellikle beraber bir de pusetiyle gayet ufak katlanabilen model de mutlaka var: Bebe Confort Loola. Hatta az sonra açıklayacağım yekpare kol da 2. ve 3. nesil ürünlerinde var. Peki bu arabayı mı alıyorum? Hayır. Nedenini tekerleklerde anlatırım.
Katlanmanın bir diğer önemli kısmı yaşantınızla alakalı. Arabanız küçükse veya toplu taşıma kullanıyorsanız mümkün olduğunca hızlı minicik hale gelmesini istersiniz. Bu anlamda puseti çıkarılanlar kesinlikle ve kesinlikle işinize yaramaz. Bagajınız büyükse katlanma boyutunu kafanıza çok takmayacaksanız da gücünüze kuvvetinize göre bir araba seçin çünkü az sonra sayacağım özelliklerin bazıları bebek arabasını hem irileştiriyor hem de ağırlaştırıyor.

Ayarlanabilir Ayak Kısmı

Bu özellik aslında çok da önemli sayılmaz ama bebeğiniz uyurken bazı zamanlar ayaklarının kontrolsüzce sarkmasını istemezseniz ayarlanabilir özellik bebeğinizin bacaklarını destekleyecektir.

GÜNCELLEME: Çok da önemli sayılmaz diyerek yanılmışım, gaaayet de çok önemli...

Geniş Tente

Markaların, seyahat sistemi arabalarında çoğunlukla tenteler yeterince geniştir. Bazı markaların ekstra olarak tentenin altından çıkan UV korumalı bir uzantısı oluyor. İşte onlar çok hoşuma gidiyor. Tip olarak değil, yanlış anlaşılmasın. Bebeği pusete koyup gezmeye çıkınca yüzüne gelen en ufak güneşten rahatsız olunca siz de güzelim bahar günü dışarı çıktığınıza çıkacağınıza pişman olabiliyorsunuz... Bir de özellikle yaz günleri tentelerin rüzgar alan file kısmı çok işe yarıyor. Ekstra açılan fermuarlı bölme şeklinde ki bu kısımdan ufaklığı da izleyebiliyorsunuz.

Yükseklik Ayarlı Yekpare Tutma Kolu

Tutma kolunda önceliğim yekpare olması, bastonlardaki gibi iki ayrı saplı ürünlere kesinlikle bakmadım bile şimdiye kadar. Az önce yazdığım Bebe Confort Loola'nın 2. ve 3. nesil ürünleri hem baston şeklinde katlanıp hem de yekpare tutma koluna sahip ender modellerden. Yükseklik ayarı da oldukça önemli. Bu hem anne baba arasındaki boy farkıyla alakalı hem de zaman zaman sırtınız beliniz ağrıdığında farklı şekilde tutmak isteyebilirsiniz. Bu sebeple ayarlı olması sizin konforunuz için önemli bir detay.

Geniş Ulaşılabilir Sepet

Sepet sizin can kurtarıcınız. Hele ki kışın çocuğun veya sizin ceketiniz hırkanız, yedek battaniye, bebek çantası, alışveriş torbaları vs vs aklınıza gelebilecek, elinizde ağırlık yapan her şey arabanın sepetinde taşınacak. Bu yüzden yere çok yakın olmaması, puset yatar konumdayken ulaşılabilmesi, tek başına bebek çantasının sığabilmesi(malum dev gibi oluyo o çantalar, o sığarsa her şey sığar) önemli kriterler arasında.

Kalın ve Büyük Çaplı Tekerlekler

İşte bu da benim olmazsa olmaz kriterlerim arasında. Bu sebeple Bebe Confort Loola ne kadar diğer isteklerimin çoğunu karşılasa da tekerleri ufak olduğu için almayacağım bir bebek arabası. Büyük tekerin önemine gelince; şehir merkezinde de yaşasanız, Türkiye'nin en duyarlı, engelli ve çocuklular için her yeri mükemmel bir kentte olduğunuzu da düşünseniz de çocukla sokağa çıkınca her yer kabusa dönüşüyor. Kaymak gibi sandığınız kaldırım taşlarının arasından atlayamayan tekerler, görme engelli yollarında zıplayan tekerler, engelli geçişinin üzerine araba park ettiği için kaldırıma tırmanamayan tekerler,.. Sonuç olarak tekerlere çok iş düşüyo ve kocaman olmaları şart benim için. Bu sebeple baktığım marka ve modellerde küçük tekerlilere yer yok.

EKLEME: Çocuk büyüdükçe daha hafif bebek arabasına geçmek ister miyiz acaba diye düşünüyordum ama tekerleklerin konforu kesinlikle ağırlıktan rahatsız olmanızı önlüyor. Ve hatta küçük tekerlekli bir baston pusetimiz olsaydı o yüksek kaldırımlar tam anlamıyla eziyet olurdu. Çocukla beraber tüm arabayı kucaklamak hiç mantıklı gelmiyor. Arabam sağlam kaldıkça değiştirmeyi hiç düşünmem.

Şişme Çıkarılabilir Tekerlek

Bagajınıza bebek arabasını koyarken nasıl sığdıracağınız, yanına konulacak çanta ve valizlerle yerleşimini nasıl yapacağınız konularında, özellikle benim gibi büyük teker takıntınız varsa çıkarılabilir olması çok işe yarar. Ayrıca yıkamak isterseniz tüm arabayı banyoya taşımadan sadece tekerleri çıkarıp yıkayabilirsiniz. Şişme olmaları da tekerin içinde sıkıştırılabilir bir akışkan (hava yani) olması sebebiyle amortisör görevi görerek yoldaki ufak pürüzlerin yarattığı titreşimi sönümleyerek daha konforlu bir sürüş sağlar. 

Amortisör

Üstte yazdığım gibi yoldaki pürüzler mutlaka sürüş konforunu bozan titreşimler yaratır. Genelde arabaların sadece arka tekerleri şişme oluyor, ön tekerlere amortisör konuluyor. Amortisörün varlığı biraz fazla gezince ağrıyacak kollarınız açısından önemli. Bebekten çok sizin konforunuzu artırıyor. Ama derseniz ki "Bebeğin kilosuna göre ayarlı olmalı mı?" Bence şart değil, tercih, zevk size kalmış.

Ağırlık

Ne kadar ben toplam ağırlığı en fazla 12kg olarak seçmiş de olsam siz tabii ki daha hafifleri tercih edebilirsiniz. Sonuçta ne kadar hafif olursa o kadar uzun süre rahat kullanırsınız. Seyahat sistemi arabaların çoğunda şase, puset ve oto koltuğunun ağırlıklarını ayrı ayrı göstererek algıyı yanıltmaya çalışıyorlar. Önemli olanı şase ve pusetin toplam ağırlığı. Bebek 6 aylık olduktan sonra oto koltuğunu sadece otomobilinizde kullanıp bebek arabasında sadece puseti kullanmaya devam edeceksiniz. Eh o zamana kadar zaten bebeğin en hafif dönemleri geçmiş olacak ve ağırlaşan yavrunuzla beraber sanki arabası da ekstra kilo alıyormuş gibi hissedeceksiniz. Bu sebeple siz seçebildiğiniz en hafifini bulmaya çalışın bence...

Bu arada tüm bu yazdıklarımın yanında seyahatlerinizde uçak veya otobüste rahat yerleştirilme, kolayca, tek elle veya tek hareketle katlama, katlanınca kolay taşınma(özellikle merdivenle eve çıkarken), katlanmış boyutlar da önemli kriterler. Bunları internet başında anlamak çok kolay değil. Videolar bazen yanıltıcı olabiliyor. Bu soruların cevaplarını en iyi bebe mağazalarını gezip tek tek deneyerek alabilirsiniz.

Peki ben ne aldım? Dediğim gibi markayı arkadşımdan gelen oto koltuğu belirlemişti. Ben de kararımı Britax-Römer Affinity modelinden yana kullandım. Kriterlerimden tam yatan pusete sahip değil. Sırt-popo-bacak açısı sabit. Ayrıca katlanınca pek minik olmuyor (33x60x66cm) ve sitesinde belirttiğine göre 11kg. Katlanırken puseti çıkarmak da çıkarmamak da mümkün. Çıkarınca bagaj yerleşimi daha kolay olabilir ama bana o da iş gibi görünüyor. Bakalım, umarım kuzucuk geldiği zaman arabamızın kullanımından memnun kalırız.

Araştırma halindeki herkese sabır ve kolaylıklar diliyorum...

GÜNCELLEME: Kızım şu an 15 aylık ve araç hakkında yorum yazacak kadar çok kullandım ve hatta eskittim. 
Araba alırken hep söylediğim: Hangi sınıf otomobil kullanıyorsan bebek arabanı da o sınıftan bakacaksın. Biz bunu aldığımızda Peugeot 308 kullanıyorduk, eşim hep arabanın bagajını düşünme, beğendiğini al diyordu. Britax Affinity bir Mercedes/BMW değilse de kesinlikle bir WV Passat'tı bence. Büyük tekerleklerle harika bir sürüş konforu vardı. Ayak örtüsü ve yağmurluk sayesinde soğuklarda hiç tereddüt etmeden çıkıp geziyorduk. Aracımızı da bir jipe terfi ettirince gerçekten bagajda yer kaplaması sorunu da ortadan kalktı. Kesinlikle çok çok severek kullandım ve fiyat olarak o aralığı düşünüyorsanız kesinlikle öneririm.
Peki neden geçmiş zaman kullanıyorum? Çünkü havaalanında kırdılar arabamızı... Şu "yekpare tutma kolu" var ya, artık yok. O olmayınca bildiğin Tofaş oldu... Kırılma ve yeni bebek arabası seçimimi başka bir yazıda paylaşacağım.

GÜNCELLEME 2: Kullandığım bebek arabaları arasında yaptığım karşılaştırma yazısı için buraya buyrunuz.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kamp Tatilinde Yiyecek Saklama

İzmir Çevresindeki Kamp Alanları (2019)

Çocuklu Ailenin Kamp İhtiyaçları